Terminology

Jargoni viittaa erityisiin ilmaisuihin, lauseisiin tai sanoihin, joita käytetään tietyllä alalla tai ammatissa, kuten laki, urheilu, lääketiede, liike jne. Tyypillisesti käyttäjät ymmärtävät ammattislangen kyseisellä alalla; muiden on vaikea ymmärtää. eSports-salasana on kuitenkin oma alansa, ja siinä on laaja valikoima vedonlyöjien ja pelaajien käyttämiä lauseita ja terminologioita. Ja vaikka jotkut näistä terminologioista ovat pelikohtaisia, toiset ovat yleisiä.

Jargon on olennainen osa eSportsia. Ensinnäkin eSports-pelaajien, fanien, pelaajien ja muiden sidosryhmien välillä on oltava hyvä kommunikaatio. eSports-vedonlyöjien kannalta ammattikieltä voi olla ero voittamisen ja häviämisen välillä. Tietenkään kenenkään ei pitäisi lyödä vetoa, jonka merkitystä hän ei ymmärrä.

Esports & kilpapelien ammattikieltäMOBA-pelien terminologiaFPS-pelien ammattikieltä

Koska esports jargon -kirjasto on laaja, kannattaa varata aikaa kielen oppimiseen ennen ensimmäisen vedon asettamista. Parasta on, että näiden terminologioiden ymmärtäminen ei ole kaukana mahdollisesta. Tämä blogikirjoitus pyrkii purkamaan joitain yleisimmin käytettyjä termejä e-urheilun maailmassa.

Section icon
Esports & kilpapelien ammattikieltä

Esports & kilpapelien ammattikieltä

  • Esports: Videopelit kilpailevilla kohtauksilla. Jotkut suosituimmista eSporteista ovat CS: GO, League of Legends ja Dota 2.
  • Vyöhykejako: Vastustajien pakottaminen poistumaan alueelta käyttämällä aggressiota. Tällä pyritään antamaan pelaajapuolelle kilpailuetu turvaamalla turvallisin alue.
  • Avustaa: Tee vahinkoa vastustajalle ja jätä hänet tappamaan joukkuetoverinsa. Esimerkiksi pelaaja voi lyödä vihollista ja siirtyä pois hetkeksi. Kun joukkuetoveri tulee ja tappaa vihollisen, pelaaja saa syöttöpisteen.
  • Takaovi: Liikkuminen vihollisen taakse tai ympärille tietämättään, luultavasti siksi, että heidän huomionsa on muualla. Kun he ymmärtävät sen, on jo liian myöhäistä.
  • Botit: Pelaajat, joita ohjaa tietokone, mutta joiden kanssa ihmispelaajat voivat kilpailla pelin aikana. Botit antavat pelaajille mahdollisuuden hioa taitojaan ennen kilpailuja.
  • Satunnaislukugeneraattori: Lyhennettynä RNG:llä tämä viittaa joihinkin peleihin, kuten Hearthstoneen, sisältyvään sattumanvaraisuuteen.
  • Leiri: Kun pelaajat leiriytyvät, he jäävät edulliseen paikkaan, kuten nurkkaan, ja lypsävät sitä tappamista tai esineitä varten. Lähestymisreitit tässä paikassa ovat tyypillisesti rajoitetut.
  • Yhdistelmä: Hyökkäysten sarja, jossa yksi johtaa seuraavaan. Tämä riistää vastustajalta mahdollisuuden paeta. He eivät voi edes estää tai torjua hyökkäystä.
  • Piiri: Kaikki esport-tapahtumat kalenterivuoden aikana. Esimerkiksi Dota 2:n Circuit sisältää alaikäiset, kansainväliset, suuret ja hyväntekeväisyystapahtumat.
  • Kanna: Kun pelaaja toimii hyvin kompensoidakseen joukkueensa huonoa suorituskykyä, ja joukkue pyrkii aina voittoon asti, hänen sanotaan kantaneen joukkuetta.
  • Harrastaja: Viittaa tehosteeseen, kykyyn tai loitsuun, joka lisää hahmon voimaa.
  • Estä: Sisältää vastustajan, joka yrittää suorittaa toiminnan pelaajaa vastaan, mutta pelaaja tekee vastatoimia neutraloidakseen toiminnan. Esimerkiksi kun pelaaja ottaa tehostuksen ennen vastustajaa, joka näki sen ensimmäisenä, hänen sanotaan kieltäneen vastustajan.
  • Betting Edge: Vedonlyöjällä on etu vedonlyöntiin verrattuna. Tämä etu voidaan saavuttaa useilla tavoilla, mukaan lukien marginaaleja hyödyntävän vedonlyöntijärjestelmän suunnittelu tai pelien/otteluiden tutkiminen saadakseen tietoa, joka auttaa vedonlyöjää asettamaan voittovetoja.
  • Syötti: Heikkoa teeskenteleminen houkutellakseen vastustajaa tilanteeseen, jossa hänet voidaan helposti voittaa.
  • KDA-suhde: KDA (tapojen, kuolemien, syöttöjen) suhde on tappojen, kuolemantapausten ja syöttöjen määrä, jotka pelaajalle lasketaan ottelussa.
  • Nyyppä: Pelaaja, joka on uusi tietyssä pelinimikkeessä. Noobit tarvitsevat aikaa ymmärtääkseen, miten peli toimii.
  • Gank: Useat pelaajat hyökkäävät yhtä vastustajaa vastaan. Vastustajien, jotka onnistuvat pakenemaan gankista ilman joukkuetovereidensa apua, uskotaan olevan erittäin taitavia ja voimakkaita. Jotkut jopa tappavat gankkeja.
  • Lasitykki: Pelaaja, joka tappaa tai kerää joukkueelleen pisteitä erittäin tehokkaasti, mutta on kuitenkin haavoittuvainen, ja vastustajien helppo kohde tunnetaan lasikanuunana. FPS:ssä lasikanuunat ovat niitä, joita pelaajat voivat ostaa ilman asevarastoa. MOBA:ssa lasikanuunat ovat tyypillisesti suuria sekuntivaurioita aiheuttavia sankareita.
  • Kehittäjä: Yritys, joka valmistaa esport-pelejä. Tietenkin on olemassa useamman yrityksen valmistamia pelejä. Klassinen esimerkki on Call of Duty.
  • Tavoite: Tietyt tavoitteet tai tavoitteet, jotka asettavat pelaajan joukkueen edulliseen asemaan. Tavoitteisiin voi kuulua esimerkiksi hirviö, joka tarjoaa ihailua joukkueelle.
  • Leijailu: Siirtyminen pois takaa-avasta vastustajasta pitäen suhteellisen turvaetäisyyttä.
  • Lastenvahti: Auttaa usein joukkuetovereita, jotta he saavat enemmän voimaa jatkaakseen taistelua.
  • Jungling: Pysy viidakossa saadaksesi kultaa ja kokemusta sen sijaan, että tappaisi neutraaleja.
  • Rakentaa: Kun pelaaja rakentaa, hän parantaa perustaansa tai hahmoaan antamalla heille kykyjä ja esineitä. Painopistealue riippuu rakennustyypistä. Nämä alueet voivat sisältää puolustusta ja vahinkoa.
  • Klaani: Pelaajat, jotka pelaavat moninpelejä säännöllisesti, tunnetaan klaanina.
  • Valmentaja: Valmentajat ovat hahmoja/hahmoja, jotka ovat vastuussa joukkueen suorituskyvyn parantamisesta. He tekevät sen antamalla neuvoja, taktiikoita ja strategiaa. He voivat myös analysoida vastustajien tilastoja.
  • Poke: Pysyminen turvallisella etäisyydellä ja päästää vaurioita vastustajalle paloina, kunnes he luovuttavat.
Esports & kilpapelien ammattikieltä
MOBA-pelien terminologia

MOBA-pelien terminologia

Vaikka monet MOBA (multiplayer online battle arena) -pelit ovat saatavilla tänään (vuodesta 2022), Dota 2 ja League of Legends ovat epäilemättä suosituimpia ja soitetuimpia tässä genressä. Siksi näitä kahta kannattaa tarkastella.

  • Tanky: Tankit ovat hahmoja, joita hitaistaan huolimatta on erittäin vaikea tappaa, koska heillä on paljon vankkaa panssaria.
  • Squishy: Nämä ovat mahtavia tappajia, esim. ampujia ja salamurhaajia, mutta silti he ovat erittäin heikkoja puolustuksessa. Se, etteivät he pysty puolustamaan itseään, tekee heistä nihkeitä (ne voidaan helposti tappaa). Jotta he selviäisivät pitkään, he liikkuvat kartalla erittäin varovaisesti ja varmistavat, että he osallistuvat vain taisteluihin, joita he voivat voittaa vähimmällä kombolla, esimerkiksi yhdellä tai kahdella.
  • Syöttölaite: Feeder on pelaaja, jonka vastustajat tappavat jatkuvasti. Syöttäjät voivat kuitenkin olla harvinaisia kilpailuotteluissa.
  • AoE: AoE, joka on kokonaisuudessaan Arena of Effect, on taito, jonka vaikutus tuntuu koko vastustajan alueella (pelaajan valitsemana) eikä vain yksittäisessä vastustajassa. Tämä taito on hyödyllinen käsiteltäessä useita vastustajia, jotka sijaitsevat yhdellä pienellä alueella.
  • Työntäminen: Joukkueen aikomus siirtää sen hiipii ylös vastustajien kaistaa tuhotakseen sen estäjät, kasarmit, tornit tai tornit. Työntö voidaan suorittaa joukkue tai yksi pelaaja; tämä riippuu pelin etenemisestä ja tilanteesta.
  • Piste: DoT (Damage over Time) ovat esineitä, jotka aiheuttavat vahinkoa vastustajille vähitellen myrkytyksen, verenvuodon tai palamisen kautta.
  • Perimmäinen: Tietyn mestarin tärkein taito.
  • Maanviljely: Tappaminen ja viimeinen lyöminen creeps/minions kaistavaiheessa.
  • Ensimmäinen veri: Ensimmäinen tappo MOBA-ottelun aikana. Tappaja saa yleensä bonuskultaa.
  • FF: Kun joukkuetoveri pyytää joukkuetta "luomaan", luopumaan pelistä ja antautumaan.
  • AA: AA tarkoittaa Auto Attackia, jolloin pelaaja ei käytä muita kykyjä kuin perushyökkäystä (se voi olla joko lähitaistelua tai etäisyyttä).
MOBA-pelien terminologia
FPS-pelien ammattikieltä

FPS-pelien ammattikieltä

Ylivoimaisesti suosituin FPS-peli on CS: GO. Tässä on muutamia terminologioita, jotka on hallittava ennen pelin aloittamista.

  • Eco kierros: Useiden peräkkäisten kierrosten häviäminen voi vahingoittaa joukkueen taloutta ja estää heiltä mahdollisuuden ostaa tavaroita seuraaville kierroksille, joita kutsutaan ekokierroksiksi.
  • Valaistu: Pelaaja saa vahinkoa nykyisellä kierroksella, hänen sanotaan palavan.
  • Molly: Yksi CS: GO:n viidestä kranaattityypistä. Se on yleensä tarkoitettu estämään vastustajia pääsemästä tiettyyn karttapisteeseen.
  • Kobe: Vastustajan tappaminen pitkän matkan kranaatilla.
  • Anti-Eco kierros: Tällöin joukkue ostaa panssaria, joka pystyy tuottamaan enemmän rahaa tappamista kohti samalla kun kohtaa vastustajia, jotka ovat ekokierroksella.
  • Tehostaminen: Kaksi tai kolme pelaajaa työskentelee yhdessä voittaakseen esteen ja saadakseen maastoedun vastustajiin nähden.
  • Kierrokset: Pelaajien siirtäminen kartan pisteestä toiseen puolustaakseen tai hyökätäkseen karttaa vastaan.
  • Top Fragger: Onnistunut tappaa vastustajan. Se tarkoittaa myös tehokkaimpia pelaajia pisteiden ja tappojen suhteen.
  • Käskyttäjä: Shot Caller, joka tunnetaan myös pelin sisäisenä kapteenina, on pelin sisäinen päätöksentekijä esimerkiksi kartan hallinnassa, pyörityksessä ja hallinnassa.
  • Nemesis: Vihollinen on vihollinen, joka kaatoi pelaajan monta kertaa peräkkäin tappamatta häntä takaisin.
FPS-pelien ammattikieltä